ápr
7

De most komolyan. Ez az ország egészen megváltozott az elmúlt egy hét alatt. Nem is tudom, hogy hol kezdjem.

 

A hó egészen sokat olvadt, itt Tamperében már alig van, legalábbis a városban. A főtérre kikerült egy csomó nárcisz, a kávézók kipakolták az asztalokat és székeket, senkit nem zavar, hogy 5 fok van, á, dehogy. Két kézzel kapaszkodnak a tavaszba.

 

Mikor jöttem tegnap a busszal, ahogy néztem a tájat, az jutott az eszembe, hogy ha valaki megkérdezné tőlem, hogy hol van Finnország, azt válaszolnám, hogy víz alatt. Iszonyú területeket öntött el a víz, mert ugye olvad a hó, és idő, míg elfolyik. Tamperében nincs nagy víz, mondjuk itt van a két tó, ahová tud folyni minden. Szóval Finnország jelenleg nem az ezer tó országa, és nem is a százezer tóé, de minimum a millióé.

 

Amúgy sztrájk van, élelmiszer-kereskedők sztrájkja, a legborzasztóbb, hogy a pékek is sztrájkolnak, így nincs kenyér. Az összes bolt ki van fosztva, és a legborzasztóbb hiánygazdasági időket idézik a polcok. Este az órám után én is mentem volna vásárolni, de hát nem volt kenyér, most nagy becsben őrzöm azt a pár szeletet, amit tegnap este sikerült vennem. Vettem helyette most gumicukrot, no meg tartós gofrit meg mindenféle szirszart. Nem baj, úgyis vissza kell híznom azt a 4 kilót, amit valahol itt elvesztettem az elmúlt 3 hónapban.

 

Ma a zebránál láttam egy fickót, akinek Finnország alakú fényvisszaverő volt a kabátjára erősítve. Szerintem ilyeneket viselhet az, aki finn radikális nacionalista.

 

Meg láttam egymásik fickót is, aki egy nagyon elegáns kávézóból kilépve rögtön könnyített magán egy lépésre az ajtótól. Teljesen ledöbbentem, ehhez nem voltam itt hozzászokva. Az oké, hogy köpködnek az utcán gátlástalanul, de azért ez a vizelés már sok volt.

 

A március végi beadandómra most írt egy rekaciót a tanár, azt írta, hogy öröm volt olvasni az írásomat. :) Jegyet ugyan még nem írt hozzá, de remélem, hogy ezzel sem lesz gond, ugyanis ez a másik tárgy, ami a Learning Agreementemben szerepel. Ja, és külön megjegyezte, hogy mennyire örül, hogy az idősgondozás és az elöregedő társadalmak problematikájába belevettem a gender nézőpontot (=hogy a gondozók és a gondozottak is zömmel nők). :)

A bejegyzés trackback címe:

https://ancsatampereben.blog.hu/api/trackback/id/tr731902673

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

langostejfol 2010.04.08. 08:01:36

első.

az, hogy a gondozottak zömmel nők, a férfiak hátrányos helyzetét bizonyítja. (a) meg sem érik, hogy olyan állapotba kerüljenek, hogy gondozni kelljen őket. (b) ha meg is érik, senki nem gondozza őket.
(mondjuk arra tényleg kíváncsi lennék, hogy van-e olyan, hogy büszkeségből vagy férfiasságból a nőkhöz képest inkább nem akarják, hogy bárki gondoskodjon róluk.)

vidra84 2010.04.08. 08:16:43

ha nincs kenyér, vegyél kiflit

gigoca 2010.04.08. 16:12:02

@langostejfol: A gender nézőpont említéséből még nem következik egyenesen, hogy azt állítom, a nők hátrányos helyzetben vannak. :)
Tények vannak, amelyekben ott van a gender aspektus. Az, hogy a férfiak hamarabb halnak (itt is megvan a gap a nők és férfiak várható élettartama között, de kisebb, mint otthon), egészségügyi kérdés inkább, és mint ilyen, nem tartozik szorosan a szociálpolitikához, itt legalábbis nem úgy kezelik. Ettől függetlenül tény, sőt, itt Finnországban nők ezrei vonultak a 70-es években az utcára, követelve, hogy mentsék meg a férfiakat, hiszen hamar halnak.

Idős férfiakat gondozzák, ha szükségük van rá, ezt nem teljesen értettem, hogy miből gondoltad, hogy nem gondozza őket senki.

Itt Finnországban egyre gyakoribb, hogy ún. vegyes modell működik, már ami az idősgondozást illeti: egyrészt van hivatalos segítség, másrészt besegíthet a család, harmadrészt privát gondozó vállalkozások is segíthetnek.

A gender aspektus ott sokkal inkább jelen van, hogy egyrészt ezekben a gondozói foglalkozásokban sokkal gyakrabban találhatunk nőket, plusz a családban is ha idős családtagot kell gondozni, nagyobb hányadban a női családtagokra hárul ez a szerep.

langostejfol 2010.04.09. 11:09:04

@gigoca: ja, az csak költői túlzás volt, hogy senki nem gondozza. csak azt akartam mondani, hogy simán lehet, hogy nincs abban semmi gender aspektus (mármint független a nemtől), hogy zömmel nők gondoznak zömmel nőket. (mondjuk főleg a zömmel nőket gondoznak részre igaz talán.)

amúgy szerintem tények nincsenek, mert azokat értelmezni kell.
én pont tegnap ezen akadtam ki. nyilván az egészen is, de főleg az utolsó "figyelemfelhíváson".
mno.hu/portal/705691
süti beállítások módosítása